Nyheder
Vil du opdateres på nyheder fra Dansk Vintage Motor Club? Så er du kommet til det rette sted! Vi har samlet alle vores nyheder ét sted.
Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - februar 2025
Formanden, Steen Rode-Møller fortæller om hvad der skal ske i det kommende år.
Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - januar 2025
Skal det være slut med vægtafgift på veteranerne? Dette og noget om implementering af EU's fælles typegodkendelsesforordning og det sidste årsmøde i november kan du læse om i dette nyhedsbrev.
Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - december 2024
I dette nyhedsbrev kan du læse om den 4. store paneuropæiske konference om veteranbiler og om processen med at fremstille de gamle tidstypiske emalje nummerplader.
Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - november 2024
I dette nyhedsbrev fortæller vi vores årlige møde med Motorstyrelsen, hv or deres formand er inviteret med ud i landet og se nogle af vores køretøjer.
Desuden også hvordan vi tager fat i politikerne og prøver at påvirke dem om vores mærkesager, som pt er vægtafgift og begrænsninger i veterantrafikken.
Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - oktober 2024
I dette nyhedsbrev fortæller vi at vi har lavet en guide til beredskabsplaner til brug for dig og landets mange arrangører af små og store motorbegivenheder. Desuden er der noget om veteranreglerne.
Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - september 2024
Lidt om køreture i Danmark og nyt om hvordan man sikrer børnene i veteranbilerne.
Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - august 2024
På det seneste har såvel Færdselsstyrelsen som Motorstyrelsen udgivet en række relevante nyheder og opdateringer. Vi vil her give en overordnet beskrivelse af nyhederne fra de to styrelser. Finder du at det beskrevne er relevant i forhold til din situation, vil du kunne finde mere information på styrelsernes respektive hjemmesider.
Museumsbesøg og miljøzoneforbud - Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - Juli 2024
Museumsbesøg og miljøzoneforbud
Tænk på traktorfolket - Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - juni 2024
Igennem de seneste år har vi i Motorhistorisk Samråd set hvordan Færdselsstyrelsens store omkalfatring af de grundlæggende Detailforskrifter for Køretøjers indretning, udstyr og anvendelse, ikke tager højde for de historiske traktorer. Alt for ofte stilles der samme krav til dem som til en ny traktor. Og dette skal der styr på. Læs mere her.
Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - maj 2024
Efter 3 år med de mange markante ændringer til Registreringsafgiftsloven, har vi været meget spændte på hvordan det hele har udviklet sig. Resultatet af de undersøgelser kan vi nu offentliggøre i dette nyhedsbrev ud fra data vi har modtaget fra Motorstyrelsen.
2023 blev et godt begynderår for vejsidesyn - Nyhedsbrev - april 2024
Færdselsstyrelsens nye tiltag med vejsidesyn af motorcykler, og ministerens fokus på de mest støjende maskiner, var meget frygtet inden MC sæsonen rullede i gang i 2023. Nu har vi fået data om hvert enkelt udført syn, og resultatet vil nok overraske nogle.
For enden af vejen, med ELV-direktivet i bagagerummet - Nyhedsbrev - Februar 2024
En af de høringer i EU, der i 2023 har haft størst fokus for os med interesse i historiske køretøjer [HV] er revideringen af Skrotningsdirektivet eller ”End of Life” som det også kaldes.
Veteranfolk til stort årsmøde - Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - Januar 2024
Det er en stor fornøjelse at opleve den entusiasme og viden de delegerede kommer frem med. Bestyrelsen vil nu evaluere årsmødet 2023, så den gode stemning fra denne gang kan overdrages til det næste årsmøde.
Historiske nummerplader – lidt baggrund - Nyhedsbrev - December 2023
1. april 1976 var officielt den første dag hvor politiets motorkontorer begyndte at udlevere de reflekterende nummerplader. Vi ved nu at der var motorkontorer der løb tør for emaljeplader før tid og tyvstartede ligesom man brugte det eksisterende lager af emaljeplader op før man udleverede refleksplader.
Er Styrelser en forkortelse af ”forstyrrelser”? - Nyhedsbrev - September 2023
Mange vil sikkert mene det, for hvis man skal finde ud af hvilken styrelse, der behandler et historisk køretøj, er der ofte forvirring med hensyn til hvem, der er myndighed, om hvor man skal henvende sig og ikke mindst, hvad man skal gøre, hvis ens sag havner i ”mudder”.