Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - april 2025

Når de store velpudsede historiske lastbiler fylder vejene, så næres alle de små drengedrømme rundt om. Billede fra Nordjylland i 2024, ved fotograf Flemming Knudsen.

Dit gods er også vores kulturarv

I Danmark er der en særlig gren af veterankøretøjsbevægelsen der har svære vilkår for øjeblikket. Underligt nok er det også en gren der er særlig frodig og fin i alle vores nabolande. Det handler om interessen for historiske lastbiler og busser.  

Ser man ud over Europa, så er interessen for de gamle nyttekøretøjer i kraftig vækst. På den nyligt overståede store tyske klassikermesse, Retro Classic i Stuttgart, var der i år en hel hal dedikeret alene til historiske lastbiler og busser.  

FIVA kommission med stor dedikation til historiske nyttekøretøjer

Timo Vuortio, formand for FIVAs Utilitarian Commission, beretter om mange træf for historiske lastbiler og busser i både Sverige, Norge, Holland, Spanien og Tyskland. Ejerne kommer gerne langvejs fra for at tage del. I Utilitarian Commission har de i år særligt fokus på busserne, da de har valgt at fejre 130 året for verdens første buslinje med motoriserede køretøjer. Det sker den 14-15 juni i den midttyske by Netphen.  

Der er også mange træf og arrangementer i Danmark. Det kan man forvisse sig om ved at hente kalenderen hos vores medlemsklub Dansk Lastbil Nostalgi, eller besøge Nordisk Veterantræf for Busser og Lastbiler der afholdes i august ved det seneste museum optaget i vores museumsnetværk, Danmarks Busmuseum i Skælskør.

 Et stærkt og vidende netværk er et fantastisk værktøj at have ved hånden når der skal skabes forandringer i veterankøretøjernes rammevilkår. Det har vi bevist før, vi gør det igen. (Foto: Finn Bjerremand, DTL)

Men i den danske lastbilverden er der ingen roser uden torne. Mange vilkår for historiske lastbiler i Danmark er de samme som for øvrige veterankøretøjer, og dermed ganske fornuftige, men navnlig to ting har stor betydning: Vejafgifter og forsikringsvilkår.  

På den baggrund har vi i Motorhistorisk Samråd taget initiativ til det vi kalder for Bus- og Lastbilhistorisk Netværk. Som udgangspunkt består det af repræsentanter for Dansk Lastbilnostalgi, Danmarks Busmuseum, og Dansk Militærhistorisk Køretøjsforening. Vi har desuden inviteret Finn Bjerremand til at tage del. Vi kender Finn Bjerremand fra vores fælles møder med Motorstyrelsen, hvor han repræsenterer DTL - Danske Vognmænd som deres tekniske konsulent.

Netværket holdt sit første møde sidst i februar, i de fantastiske rammer hos Jens Chr. Bech og i hans Silkeborg Scania Museum.

Ingen undtagelser til en lovgivning uden undtagelser

Vejafgifter på lastbilers kørsel med gods er trådt i kraft per 1. januar. Det er en afløser til det, der før hed Vejbenyttelsesafgift. I grundlaget til den lovgivning som Folketinget har besluttet, er det ellers helt tydeligt at tivoli og cirkuskøretøjer helt er undtaget, og det er veteranlastbiler også, helt uden ”Men”, eller andre forklaringer og undtagelser. Det er de så ikke alligevel, viser et svar vi har fået fra Motorstyrelsen. Man kan ansøge om undtagelse derfra, men så må man heller ikke køre med noget der kan beskrives som gods, eksempelvis en veterantraktor, tomme tønder og ølkasser, eller hvad der ellers skal til for at tydeliggøre køretøjernes kulturarvsværdier. Da alle veteranlastbiler jo tydeligvis er indrettet til at køre gods, så har alle fået besked om at de skal betale den nye vejafgift.

Motorstyrelsens jurister konkluderer, trods den tydelige tekst i lovgrundlaget, at veteranlastbiler ikke er undtaget. Som indløb til netværksmødet har vi så vendt spørgsmålet på hovedet, og sendt juristerne et nyt spørgsmål ”Hvilke veteranlastbiler er så undtaget, som der står de skal være?” Svaret ligger i skrivende stund stadig i Motorstyrelsen og venter på besvarelse.  

Forsikringsvilkår holder historiske lastbiler væk fra vejene

Veteranforsikring er en desto mere kilden sag, men alt andet lige en ret væsentlig forudsætning for at få de gamle køretøjer ud på vejene. I mange år har det været svært med forsikring på en veteranbus, men uden der ellers sker de store skader, er det nu tillige også blevet mere besværligt for veteranlastbilerne. På det seneste hører vi at flere og flere veteranlastbilejere får deres forsikringer opsagt, eller får nej på nytegninger. Det vides ikke hvorfor forsikringsbranchen er så afvisende enslydende, at ikke blot et enkelt selskab finder kundegruppen interessant. Det har vi i netværket også tænkt os at se nærmere på. Vi har en fælles formodning om at det forholder sig sådan med veteranbuser og lastbiler, som det er med andre veterankøretøjer, at de kører uendeligt lidt, og laver om muligt endnu færre skader. Inden vi går i dialog med forsikringsbranchen, så skal vi naturligvis have undersøgt disse forhold, og have datagrundlaget på plads.

Der ligger meget arbejde forude for netværket, men interessen er der, og den skal naturligvis understøttes. Den fælles rullende kulturarv bliver kun en halv historie, hvis ikke vi har nyttekøretøjerne med.

Johnny B. Rasmussen

Sekretariatsleder

Motorhistorisk Samråd

 I vores nabolande er de vilde med de historiske lastbiler. Sommeren igennem kommer lastbilsejere til små og store arrangementer, også gerne langvejs fra (Foto med tilladelse fra: Daimler Truck AG)

Næste
Næste

Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - marts 2025