Tænk på traktorfolket - Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - juni 2024

Rundt omkring i landet findes en mængde små og store traktorsamlinger. Når de slår ladeportene op, så strømmer nysgerrige til i hobevis. Her er det BM-Volvo Kelds fantastiske samling på Nibe-kanten

Tænk på traktorfolket

Danmark er et landbrugsland, blandt så meget andet. Landbruget er et stolt erhverv med en hundredeårig lang historie, der spænder fra håndkraft til evig udviklende industrialisering. Danmark er også et land med en kompleks lovgivning, der ofte har svært ved at rumme små nicher med behov for undtagelser. I det spændingsfelt lever en flok mennesker med at holde liv i historien, ofte på trods af lovgivningens kompleksitet. I Motorhistorisk Samråd tænker vi det er tid til bedre vilkår, flere undtagelser og ordnede forhold, for dem der holder liv i landbrugets industrihistorie.  

”Der kommer krav” råbte drengen der vogtede

Rundt om i vores lille land er der mange der holder af den motoriserede hest med store hjul bagpå, og små hjul foran, sådan som ethvert barn, uanset baggrund, kan tegne dem. Men så er det jo også en ikonisk figur i alt fra tegneserier til børnebøger og sidehistorier i computer animerede megahits som Cars.

De historiske traktorer er også et samlingspunkt for familier og for entusiaster med en eller flere traktorer i samlingen. Nok er den gamle historiske traktor nogle steder stadig et værktøj, en del af driften, men den bruges også om søndagen til træf og arrangementer af en hver art. Det er nok lige der, vi ofte ser en lovgivning med udfordringer. Måske ejerne, og til en hvis grad de organisationer, der samler traktorejerne, lever i lykkelig uvidenhed. I Motorhistorisk Samråd kan vi dog se udviklingen, se hvordan vilkår forandres, se hvor lidt plads der skabes til nicher. Nogen skal stille sig op på ølkassen og forklare om behovet for undtagelser.

Den manglende definition

Igennem de seneste år har vi i Motorhistorisk Samråd set hvordan Færdselsstyrelsens store omkalfatring af de grundlæggende Detailforskrifter for Køretøjers indretning, udstyr og anvendelse, ikke tager højde for de historiske traktorer. Alt for ofte stilles der samme krav til dem som til en ny traktor. Vi ved også at lige for nuværende arbejder samme styrelse på at få etableret et nyt teknisk motorregister. Her skal alle køretøjer registreres, også dem der ikke er indregistreret. Lige der bør arbejdet med en definition og en adskillelse finde sted mellem den historiske traktor til hobbybrug, og traktoren til arbejdsbrug, hvor der er krav om miljø, sikkerhed og de funktionelle kvaliteter der kun kan opnås ved at modificere en traktor så den tilpasses lovgivningen.  

Stigende interesse i hele Europa

Heldigvis kan vi også se at interessen for de historiske traktorer er i kraftig vækst, ikke bare i Danmark, men også rundt om os, i resten af FIVAs medlemslande. Søsterorganisationen MHRF i Sverige, har sat tal på i en nylig undersøgelse, og hos dem er traktorinteressen den køretøjstype med størst fremgang. Vi kan se det i Holland, hvor Europas største traktor arrangement finder sted i Panningen hvert år med 3.000 traktorer og 25.000 gæster. Unge og gamle mødes for at hylde den historiske teknik i et omfang man kun sjældent ser på bil- og MC-området.

I Motorhistorisk Samråd vil vi gerne sikre os at den interesse for landbrugets teknikhistorie bevares for eftertiden. Nogen bør, og vi er de ”nogen” der kan, træde op foran ministeren med ønskelisten for de historiske traktorer, og fortælle den minister om den måde traktorerne er en del af vores fælles rullende kulturarv.

Johnny B. Rasmussen

Sekretariatsleder

Motorhistorisk Samråd

Danmarks mange traktormuseer støtter op om Motorhistorisk Samråds arbejde med et museumsnetværk for motorhistorien.

Stolt landbrugshistorie på museum

I de her dage kan vi i MhS fejre lidt af en milepæl i etableringen af et dansk netværk for de motorhistoriske museer. Vi har nu samlet mere end 1/3-del af dem alle, og flere er på vej.  

Ud af de aktuelt 27 museer i museumsnetværket, har ikke mindre end 6 traktormuseer indtil videre fundet glæde ved at lade sig optage i netværket. Der er flere flotte traktormuseer rundt om i landet, de kommer helt sikkert også med.  

Listen med traktormuseer ser i skrivende stund ud som følger:

  • BM Volvo Samlingen i Nibe

  • Danmark Ferguson Museum ved Juelsminde

  • Morsø Traktormuseum på Mors

  • Munkegaard Traktormuseum på Als

  • Traktormuseum Vestjylland ved Lemvig

  • Ulbjerg Traktormuseum ved Skals  

Mere information med åbningstider, adresser og meget andet om de nævnte museer, kan man finde på netværkslisten på vores hjemmeside. Har du et museum eller en samling, du gerne vil dele med andre, giv gerne en besked via vores sekretariat, så vil du få besøg af en vores bestyrelsesmedlemmer.  

Johnny B. Rasmussen

Sekretariatsleder


Dårlige brændstofslanger er en konstant trussel mod den rullende kulturarvs overlevelse. Selv de bedste benzinslanger er ikke særligt modstandsdygtige overfor en høj iblandingsprocent af Ethanol. Foto: Mat Fascione

Farligt forår

Sæsonen er godt i gang rundt omkring i landet. Vi vil benytte denne lejlighed til at genudsende en ældre, men desværre fortsat ret så aktuel nyhedsartikel.

Artiklen omhandler vigtigheden i at efterse, og helst også udskifte, dine benzinslanger. Kombinationen af dårlig benzinkvalitet, med højt indhold af ethanol, og med brændstofslanger af ofte svingende kvalitet, udgør en stor fare for ildløs i motorrummet.

Læs hele artiklen her: https://motorhistorisk.dk/2013/03/07/farligt-forar/  

Johnny B. Rasmussen

Sekretariatsleder

Forrige
Forrige

Museumsbesøg og miljøzoneforbud - Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - Juli 2024

Næste
Næste

Motorhistorisk Samråd - Nyhedsbrev - maj 2024